zondag 7 juni 2009

now the dice are cast



en de rook om ons hoofd is verdwenen zag ik dat mijn stad Ronse helemaal dol draaide. Waar op een zondagmorgen enkel een duivenmelker; een naarstige wandelaar of een eenzame kerkganger te zien is, leek het centrum op een mieren nest met voornamelijk rijen naar en van verschillende scholen waar ze, plichtsbewust en braaf hun stem gingen uitbrengen. Elke keer weer verbaas ik me dat toch nog zoveel mensen geloven dat het enige zin heeft, dat democratie niet meer dan een illusie is. Net zoals ik telkens weer met grote verwondering vaststel dat de mensen klagen, vloeken, kwaad worden op de politici die aan de macht zijn maar toch telkens weer terug voor deze meerderheidspartijen kiezen. Masochisme? Domheid? Angst? Gewoontebeesten? Geen alternatieven?
Dit neemt niet weg dat ook ik ben gaan stemmen. Noem het misschien koppigheid of het nog niet kunnen lossen van het idee dat we het toch nog in de hand hebben.

Enfin, vandaag was het mierengeloop nog erger dan anders op verkiezingsdagen hier in Ronse want vandaag is het Fierteldag.


In de middeleeuwen kwamen uit alle uithoeken van het land geesteszieken op bedevaart naar Ronse, om genezing te vinden bij hun patroon, Sint-Hermes. De voorwaarde om die genezing te kunnen krijgen, was een fysieke inspanning als tegenprestatie. Zo ontstond de Fiertelommegang. Een jaarlijkse dagtocht van 32,6 km.
Op zondag na Pinksteren wordt het schrijn van de heilige Hermes, met de belleman op kop, in een grote cirkel rond de stad gedragen. Zo wordt iedereen die zich binnen de cirkel bevindt, beschermd tegen geestesziekte en allerlei ander onheil. Nu nog nemen jaarlijks meer dan 5.000 enthousiaste Ronsenaars en sympathisanten deel aan de Fiertel.

Ik woon net binnen die cirkel, ben dus beschermd tegen geestesziekten en ander onheil! En laat al wie anders durft zeggen dit maar uitleggen aan de helige Hermes.
Ik ben zelf niet geboren in Ronse dus vrijgesteld van de opgave om op 1 dag 32,6 km af te leggen, te voet, goed excuus. Toch zot (!!!) dat mensen, die totaal ongetraind, mensen die nooit wandelen deze tocht tot een einde brengen. Niet allen natuurlijk maar ze zijn wel zo gek om dit te proberen. Het zijn dan ook voornamelijk Ronsenaars, wieties!

Geen opmerkingen: